Wystąpienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie nieuczciwych praktyk telekomunikacyjnych z dnia 2012-09-11.
Wystąpienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie nieuczciwych praktyk telekomunikacyjnych.
Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymuje wiele skarg na nieuczciwe praktyki telekomunikacyjne. Wnioskodawcy byli przekonani, że przedłużają lub zmieniają umowę, podczas gdy w rzeczywistości podpisywali umowę z nowym przedsiębiorcą. Konsumenci często kierowali reklamacje do Telekomunikacji Polskiej S.A. uważając, że nadal związani są umową z tym właśnie podmiotem. Praktyką było niepozostawianie konsumentowi egzemplarza umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorcy oraz brak informacji o prawie odstąpienia od zawartej umowy. W wyniku zawarcia umowy z nowym przedsiębiorcą dochodziło także do przeniesienia numeru do nowego dostawcy usług oraz do rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą. Możliwość taką przewidują przepisy art. 71-72 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne. Działanie przedsiębiorcy, polegające na wywołaniu przekonania, iż przedstawiana oferta pochodzi od dotychczasowego dostawcy usług powoduje, iż zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta związane następnie z podpisywaniem poza lokalem przedsiębiorcy umowy o świadczenie tych usług, może zostać istotnie zniekształcone. Grupą konsumentów szczególnie narażoną na wskazywane praktyki rynkowe, są osoby starsze, dla których standard wymaganej staranności w zachowaniach rynkowych ulega modyfikacji na rzecz zwiększenia ochrony interesów konsumentów. Opisywane praktyki stanowią także naruszenie obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy, określonych w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz w ustawie - Prawo telekomunikacyjne. Z uwagi na niepokojący, z punktu widzenia ochrony praw konsumentów, charakter omawianych praktyk, Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o informację, czy przedstawiona sprawa jest badana przez UOKiK.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (28.10.2012 r.) informuje, że obecnie trwają ustalenia, czy omawiana w wystąpieniu Rzecznika Praw Obywatelskich sprawa spełnia przesłanki konieczne do podjęcia jej przez UOKiK - mianowicie bezprawności działania oraz naruszenia zbiorowego interesu konsumentów. Prowadzone w celu zbadania owych przesłanek postępowanie wyjaśniające zostało wszczęte na podstawie napływających do urzędu skarg konsumentów. Dotyczą one wprowadzania w błąd, zatajania lub przekazywania w sposób niejasny i niejednoznaczny informacji na temat nazwy i siedziby przedsiębiorcy. Postępowanie ma wyjaśnić, czy do wymienionych praktyk dochodzi podczas zawierania przez operatora umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Pozwoli to na ustalenie, czy uzasadnione jest przeprowadzenie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Podejmowane obecnie działania skupiają się na zbadaniu wzorców umów, w tym wielkości czcionki w nich użytej, a także na sprawdzeniu doniesień zwracających uwagę na fakt, że klient nie otrzymuje swojego egzemplarza podpisanej umowy. Ponadto planowane jest zapoznanie się z nagraniami rozmów prowadzonych przez pracowników operatora z konsumentami w celu zaproponowania danej usługi. Prezes UOKiK, aby przeprowadzić pełne rozeznanie w badanym przypadku, zwraca się również do Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o przekazanie kopii skarg napływających w związku z przedmiotową sprawą.