Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie ograniczania przywileju przyznanego zmotoryzowanym osobom niepełnosprawnym niestosowania się do niektórych znaków drogowych dotyczących zakazu ruchu lub postoju z dnia 2013-02-14.

Adresat:
MINISTERSTWO TRANSPORTU BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Sygnatura:
RPO/717405/12/V/1006.6 RZ
Data sprawy:
2013-02-14
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
nieuwzględnienie wystąpienia Rzecznika
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie ograniczania przywileju przyznanego zmotoryzowanym osobom niepełnosprawnym niestosowania się do niektórych znaków drogowych dotyczących zakazu ruchu lub postoju.

Rzecznik otrzymuje skargi od zmotoryzowanych osób niepełnosprawnych, legitymujących się kartą parkingową, w sprawie ograniczania przywileju niestosowania się do niektórych znaków drogowych dotyczących zakazu ruchu lub postoju. Skarżący zwracają uwagę, że organy zarządzające ruchem na drogach coraz częściej zatwierdzają projekty organizacji ruchu, które przewidują, że pod określonymi znakami zakazu umieszczone zostaną tabliczki z napisem "Dotyczy także niepełnosprawnych". Możliwość instalowania takich tabliczek wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Upoważnienie zawarte w ustawie - Prawo o ruchu drogowym nie zawierało kompetencji normodawczych do wyłączenia lub ograniczenia w drodze rozporządzenia przywileju niestosowania się przez zmotoryzowane osoby niepełnosprawne do niektórych znaków drogowych ustanawiających zakaz ruchu i postoju. Przepisy wspomnianego rozporządzenia przewidujące możliwość objęcia osób niepełnosprawnych zakazami wynikającymi ze znaków B-l, B-3, B-3a, B-4, B-10, B-35, B-37, B-38 i B-39, uznać należy za wydane z przekroczeniem upoważnienia ustawowego, a także sprzeczne z ustawą, ponieważ zawierają postanowienia modyfikujące treść art. 8 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o ustosunkowanie się do przedstawionego problemu oraz rozważenie zasadności uchylenia kwestionowanych przepisów rozporządzenia.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2013-04-05
Opis odpowiedzi:

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (05.04.2013 r.) nie podzielił zastrzeżeń dotyczących przekroczenia upoważnienia ustawowego, a także sprzeczności przepisów rozporządzenia z dnia 3 lipca 2003 r. z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przyczyną wprowadzenia do organizacji ruchu zakazu, określonego znakiem B-l, B-3, B-3a, B-4, B-10, B-35, B-37, B-38 i B-39, może być m.in. prowadzenie robót w pasie drogowym, zły stan techniczny drogi zagrażający bezpieczeństwu ruchu, przeznaczenie drogi do innych celów niż ruch pojazdów. Mając powyższe na względzie oraz fakt, iż w niektórych przypadkach korzystanie z drogi wyłączonej z ruchu może spowodować powstanie zagrożenia zdrowia bądź życia osób poruszających się po drodze objętej zakazem, organ zarządzający ruchem po przeprowadzeniu analizy organizacji i bezpieczeństwa ruchu podejmuje decyzję w zakresie wszystkich elementów mogących mieć wpływ na ruch drogowy, w szczególności znaków i sygnałów drogowych. Dlatego też, jeżeli warunki lokalne uzasadniają objęcie zakazami wynikającymi ze znaków B-l, B-3, B-3a, B-4, B-10, B-35, B-37, B-38 i B-39 również uprawnione osoby niepełnosprawne o ograniczonej sprawności ruchowej, to pod znakiem należy umieścić tabliczkę z napisem: "Dotyczy także niepełnosprawnych". Decyzję o wprowadzeniu do organizacji ruchu rozwiązań technicznych również tych polegających na umieszczeniu pod znakiem zakazu tabliczki z napisem "Dotyczy także niepełnosprawnych" podejmuje właściwy (lokalny) organ zarządzający ruchem na drodze.